НУШ в дії



Тема: Вода та її властивості. Практична робота: ознайомлення з властивостями води. (1 клас)

Мета. Дати учням уявлення про основні властивості води: прозора, рідка, без кольору, без запаху, розчиняє деякі речовини; розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів; виховувати бережливе ставлення до води.
Обладнання: проектор, екран, відеоматеріали, стаканчики, сіль, цукор, камінчики, шматочки льоду, серветки, баночка, ноутбук.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Подивилися на мене,
Посміхнулися усі:
Всі готові до уроку?
Всі уважні? Молодці!
ІІ. Фенологічні спостереження «Віконечко погоди»
  • Яка пора року?
  • Який місяць?число?
  • Яке сьогодні небо?
  • Чи були опади?
  • Тепло сьогодні, чи холодно?
  • Чи є вітер?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
- Що таке природа? (Все, що нас оточує, крім того, що зроблено руками людини)
- Яка буває природа?(Жива і нежива)
- Що належить до неживої природи?
- З якими обʼєктами неживої природи ми познайомились на минулих уроках? (Сонце, повітря)
- Яку роль у природі виконує сонце?
Гра « Розумники»
Сигнальні картки, якщо жива природа зелена картка, не жива природа червона.
Дощ, їжачок, каміння, квітка, повітря, лисиця, сонце, дерево, вовк.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. (Зацікавлення учнів темою уроку)
— Вам цікаво що сховано в цій склянці?(Так)
1.Прослуховування аудіо запису «Звук дощу, води що ллється, звук морських хвиль»
Бува, як скло, крихка, тверда.
Звичайна, підкажіть…(вода)
(Діти відгадують. Учитель відкриває склянку, а там нічого не має. Тоді учитель пропонує поглянути у портфель, під стіл(там учні находять картинка з водою).
2. Очікування:
*Що б ви хотіли дізнатися про воду?
* Сьогодні ми поговоримо про ще одного представника неживої природи це саме вода. Ми переконаємось, що вода усюди. Так, як ми її шукали. Про її основні властивості та стани за допомогою дослідів. А головним героєм нашого уроку стане краплинка води з мультфільму Хто ж це? (Капітошка)
( Перегляд фрагменту мультфільму « Капітошка»)
Актуалізаця опорних знань (міжпредметні зв’язки навчання грамоти)
  • Капітошка бажає дізнатися, хто він.
  • Складіть слово відповідь.
В Д О А
V. Сприймання й осмислення нового матеріалу.
1.Дослідницьке проектування: визначення властивості води.
У вас на партах знаходитися посуд з водою. Наш герой пропонує вам
самостійно дослідити , які властивості має вода за планом (мнемотехніка)
СМАК КОЛІР ЗАПАХ ФОРМА СТАН
Учні виконують завдання:
*Спробуйте воду на смак.
* Визначте колір води.
*Понюхайте воду, чи має вода запах.
*Обережно перелийте воду із склянки у інший посуд.
Спостерігайте, яку форму має вода.
*Занурте у склянку ложку і подивіться, видно її чи ні. Зробіть висновки.
Висновок. Вода не має смаку, не має кольору, без запаху, вода текуча, не має власної форми.
Творче завдання: намалюйте на аркушу паперу літеру В (рукописну велику)
Фізкультхвилинка.
Угорі пливе хмаринка.
Унизу росте травинка.
Тварина стежкою біжить,
У листі вітер шелестить.
Ми нагнулись до струмка:
- Ой, вода у нім яка!
Миєм руки, миєм личка,
Акуратність — наша звичка.
2.Інформація про воду на Землі.
Більшу частину поверхні Землі займає вода. Вона знаходиться в океанах і морях, річках і озерах, під землею. У повітрі також є вода. Більшу частину нашого тіла становить вода. Вона входить до складу крові. Випаровуючись із поверхні шкіри, вода регулює температуру тіла.
Вода потрібна організму для виведення шкідливих речовин.
Велике значення має вода і для тварин. Для деяких тварин, наприклад, риб вода, крім усього, є єдиним місцем життя. Без води не можуть жити рослини.
Висновок. Вода необхідна всім живим істотам. Рослини, тварини і люди п’ють воду для того, щоб постійно поповнювати її запаси в організмі. Без води живий організм гине.
Асоціативний кущ: ВОДА – ЦЕ……(річка, іній, річка, океан, озеро, став)
3. Робота за підручником с.__
Проблемне питання:
  • —    Що сталося б, якби в природі зникла вода? (Де немає води, там немає життя.)
4. Досліди про стан води.
  • Давайте разом порахуємо раз, два, три. Погляньте, будь ласка, що у мене є(показує кусочки льоду). Спробуйте їх на дотик, постукайте ними. Так, який же він?(твердий і холодний).
  • Саме так він твердий і холодний і це є вода в твердому стані. Тепер беру цей лід і грію в долоньці, що відбувається.(лід тане і перетворюється на звичайну воду нам усім відома).
  • Правильно, це звичайна вода , яку ми перед цим досліджували. Яка вона за станом?(рідка, прозора, без кольору, без запаху, розчиняє деякі речовини)
  • Беремо воду і продовжуємо нагрівати в чайнику. Що відбувається з водою?(вода кипить і парує) відбувається випаровування, саме пара – це і є вода. Стан – води газоподібний.
  • Підведемо підсумок – тверду, рідку і газоподібну.
VІ.. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Робота в зошитах.
2. Загадки-жарти.
Яку воду можна носити у решеті? (Сніг)
Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (Град).
Яку воду можна вкусити? (Бурульку).
Під яким кущем ховається заєць під час дощу? (Під мокрим).
Без чого не буває криниці? (Без дна).
У який горщик не можна налити воду? (У повний).
3.Перегляд відео «Кругообіг води в природі»
Кейс-метод «Переказ—демонстрація» . Відтворення переглянутого сюжету у вигляді казки « Мандрівка Капітошки»
 VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
1.Гра «Підбери потрібні слова»
Вода буває у ... станах.
Коли холодно, вода ...
Сонце ... воду з калюж, річок і озер.
Вода... сіль і цукор.
Даремно не ... воду.
2. Бесіда. 
Чому взимку йде сніг, а не дощ?
Як довести, що сніг і лід – це замерзла вода?
Що відбувається з бурульками в теплий сонячний день?
Чому не можна смоктати бурульки та їсти сніг?
— Наш герой Капітошка взимку перетворився на …
Я дарую вам сніжинку на згадку про наш урок.


Тематичний день на тему: «Техніка, яка допомагає»

(Технології:мовно-літературна, соціальна і здоровязбережувальна, технологічна)
Підготувала вчитель початкових класів Вельган Наталія Віталіївна
Тема:Техніка,яка допомагає
Мета:розширити уявлення дітей про предмети,що полегшують працю людини, створюють комфорт;систематизувати знання учнів про призначення і способи використання побутової техніки;розвивати пізнавальний інтерес,мислення,увагу;виховувати інформаційну культуру.
Предметні галузі: навчання грамоти, я досліджую світ, технологія і дизайн.
Орієнтовні дослідницькі / проблемні запитання:
  • Як техніка допомагає в побуті, і якою вона буде в майбутньому?
  • Як «потоваришувати» з технікою?
  • Яка роль роботів у житті людини?
I.Ранкова зустріч
Звучить мелодія, яка закликає дітей зібратися у коло.
1.Вітання
Руку свою простягни, Посмішку усім пошли. Добрий день! Добрий день! Нашу зустріч розпочнем.
2.Ігровий тренінг «Я обираю настрій…»
-А тепер, я пропоную прислухатись до власних почуттів і обрати той малюнок, який відповідає вашому настрою і який би ви хотіли зберегти на цілий день(діти обирають смайлики веселий чи сумний,задумливий чи мрійливий)
3.Налаштування на робочий день
 Доброго ранку! Доброго дня! 
Хай плещуть долоньки!
 Хай тупають ніжки! 
Працюють голівки!
 Доброго ранку! Доброго дня!
 Бажаєм собі ми здоров’я й добра!
II.Ознайомлення із темою та метою дня
Розгадування ребуса та визначення теми дня
,,,,,Х с=нА
III.Робота над темою дня
1.Розгадування загадок про техніку 
Ось загадка так загадка:
Де поїду –
Стане гладко.
Тільки пальцем не торкай, Обпечешся, так і знай. 
А щоб взять мене тобі – 
Маю ручку на горбі. (Праска)
Гуде, як бджола,  
Летить, як стріла.
Крила хоч має,
Але не махає. (Літак)
Від вуха до вуха 
Біжить поруха. 
По лісі,по болоті, 
По стовпах, по дроті. (Телефон)
Я вдихаю багато пилу. Щоб ви
Здорові були. (Пилосос)
Помилуйся, подивися -
Північний Полюс всередині!
Там виблискує сніг і лід,
Там сама зима живе.
Назавжди нам цю зиму
Привезли з магазину. (Холодильник)

На галявині вовняній Танцює тонконіжка.
З-під туфельки сталева
Виповзає стібка. (Швейна машинка)
 
Що за диво, що за ящик?
Сам співак і сам оповідач.
І до того ж заодно
Демонструє кіно. (Телевізор)
Розморожувати вміє, Що потрібно – розігріє. Піцу зробить за хвилину, Нагодує всю родину. (Мікрохвильова піч)
Може він порахувати, Може він пісні співати, Малювати і писати,
Помилки перевіряти.Може він листа прийняти,З другом швидко нас зв’язати, Він багато чого може І завжди нам допоможе! (Комп’ютер )
2.Гра-презентація «Магазин побутової техніки» Інтерактивна технологія «Мікрофон».
— Уявіть, що кожен із вас- директор магазину, у якому продається різноманітна побутова техніка. Вам необхідно зробити оголошення для покупців, у якому ви б повідомили, яка саме побутова техніка є у вашому магазині.
Наприклад:
— Шановні пані та панове! Запрошуємо вас до магазину побутової техніки. Тут ви зможете придбати холодильники, телевізори, пилососи, пральні машини, праски, газові і мікрохвильові печі, комп’ютери та багато іншого. Раді вас вітати у нашому магазині!
Діти за бажанням виходять до дошки і промовляють у мікрофон свої оголошення
3.Розгадування кросворда
1.Є у нас в квартирі робот, має він великий хобот. Любить робот чистоту і гуде, як лайнер «Ту-у-у» (Пилосос) 
2.Якщо душно буде влітку – у кімнаті зробить вітер. (Вентилятор)  
3.В нашій кухні кілька літ він воркоче, наче кіт, і ховає справжню зиму за надійними дверима. (Холодильник). 
4.Він на відстань не зважає. З ким попросиш – з тим з'єднає. Як почуєш звук-рингтон, треба брати… (Телефон)
5.Схожа груша ця на сонце, має вуса й шапочку. Здогадались, діти, що це? Електрична …( Лампочка.)
4.Гра «Упізнай мене»
1) Розповідаю новини. (Радіо)
2) Зберігаю продукти. (Холодильник)
3) Прибираю в кімнаті. (Пилосос)
4) Допомагаю розмовляти на відстані. (Телефон)
5) Готую обід. (Газова або мікрохвильова пічка)
6) Доглядаю за одягом. (Пральна машина, праска)
5.Гра «Чому мене так називають». Тлумачення слів
Пилосос —  ... (так називають, тому, що він всмоктує пил).
Холодильник —  ... (так називають, тому що він за допомогою холоду зберігає продукти). Пральна машина —  ... (так називають, тому що вона пере одяг).
Газова піч —  ... (так називають, тому що вона працює від газу).
Телефон —  ... (далеко, чути).
Телевізор —  ... (далеко, бачити).
Магнітофон —  ... (магнітний запис, відтворення звуку).
6.Гра «Продовж речення»
— У мене вдома є...
— Я вмію користуватися...
— Замість нас працюють...
— У кухні у нас...
— У кімнаті...
7.Гра «Машини-помічники»
— Який предмет побутової техніки тобі допоможе, якщо:
• зім’явся одяг;
• необхідно дізнатися новини;
• потрібно розігріти обід;
• забруднилася сорочка;
• у кімнаті брудно, слід прибрати?
III.Ознайомлення із буквою «ел».Вправляння в її написанні
1.Слухання, заучування вірша( впізнати у словах-відгадках звук [л]; [л’]) 
Вправа «Впіймай звук»
Нещодавно тьотя Ліза
Придбала гарний телевізор.
Наче в клубі, вся рідня
Фільми дивиться щодня.
- Звуки [л]; [л’] позначаються на письмі буквою «ел».
2. Вправи для розвитку м’язів руки
1) Коливайте ручкою, утримуючи її вказівним і великим пальця­ми; вказівним і середнім та ін.
2) Обертайте ручку пальцями правої руки.
3) Поставте ручку кулькою на парту, тримаючи за протилежний кінець, потім спустіться пальцями до кульки.
4) Підніміть й поверніть у повітрі ручку так, щоб кулька опинила­ся вгорі (при цьому пальці будуть біля кульки).
5) Поставте ручку на парту протилежним від кульки кінцем, по­тім спустіться пальцями від кульки вниз. Вправу повторіть де­кілька разів.
6) Підніміть вказівний палець, тримаючи ручку великим та се­реднім пальчиками.
3.Потренуймося в написанні
Хто справляється швидко, розмальовує малюнки.
4.Складання розповідей про предмети побутової техніки
— Батьки Василька та Надійки придбали до своєї нової квартири новий холодильник. (Розповідь учителя від імені Василька та Надійки.)
Нещодавно наші батьки придбали новий холодильник. Він високий, великий, білого кольору з великою блискучою ручкою. Наш холодильник двокамерний.
Зверху - морозильна камера, що заморожує продукти. Там мама зберігає м’ясо, свіжі ягоди і наше улюблене морозиво.
У нижній, більшій камері, є декілька прозорих поличок, куди ми ставимо каструлі із їжею, розкладаємо різноманітні продукти. Унизу холодильника є два висувних ящика для овочів і фруктів. На дверцятах також кілька пластмасових вузеньких поличок. Наш холодильник зручний і красивий. Він допомагає нам зберігати продукти.
Діти в парах складають аналогічні розповіді за предметними картинками. За потреби вчитель надає індивідуальну допомогу. (картки розкладені на партах)
5.Руханка «Малюнок на спині»
Від хвостика і до вушка Не кружечки,не клітинка, Не малюнок на всій спині. Тільки смужка, смужка,смужка . Від хвостика і до вушка.
6.Творче завдання. Гра «Винахідники» Ще не так давно слово робот, нам здавалося таким фантастичним і нереальним. А сьогодні  різні роботизовані прилади входять в наш будинок, приносячи з собою затишок і комфорт, звільняючи нас від побутових проблем і прибирання. Зараз серед стандартних приладів стали з’являтися роботи-пилососи, які прибирають самі підлогу і будинок.
— Яку ще машину для полегшення праці людей в домі ви б хотіли вигадати? — Яку роботу вона виконуватиме? Яку назву їй дамо?
7. Гра «Що є важливішим?»
Мета: закріплювати вміння орієнтуватися в поняттях «предмети розкоші» та «життєво необхідні предмети»; вчити диференціюва­ти предмети за ступенем їхньої значущості, роблячи логічні висновки.
У грі можуть брати всі учні.. Кожній дається картка із зображенням предметів, які використовуються людьми у різних життєвих ситуаціях.
Завдання 1
Закрити фішками предмети, які не є жит­тєво необхідними для людини та які можна назвати предметами розкоші.
Завдання 2
Пояснити призначення предметів, зобра­жених на малюнках, що залишилися. Обґрун­тувати їх необхідність для людини.
Завдання З
Закрити фішками зображення речей, найбільш важливих для життєдіяльності лю­дини, предметів, без яких важко обійтися. Запропонувати обґрунтувати своє ставлення до предметів розкоші, зображення яких за­лишилися закритими.
8.Бесіда про правила безпечного користування побутовою технікою
— Побутові прилади - помічники людей. Вони полегшують і пришвидшують виконання багатьох справ. Але іноді пі прилади можуть бути небезпечними для людей. Як ви вважаєте, коли? (Якщо не знаєш, як користуватися цим приладом; якщо прилад несправний.)
— Які ознаки попереджають нас про несправність приладу? (Перебої в роботі, іскри, неприємний запах, дим тощо)
9.Поради Гвинтика і Шпунтика
— Для того щоб уникнути небезпеки під час користування предметами побутової техніки, запам’ятайте і виконуйте поради двох відомих механіків -  Гвинтика і Шпунтика.
•Не користуватися несправними предметами побутової техніки.
•Не залишай без нагляду предмети побутової техніки, які працюють.
•У разі виникнення будь-якої проблеми — негайно повідом про це дорослих.
•Перед початком роботи ознайомся з інструкцією щодо користування цим побутовим приладом (розпитай батьків).
•Не слід тривалий час тримати ввімкненими електроприлади.
•Не намагайся самостійно ремонтувати предмети побутової техніки; звернися до майстерні.
10.Створення аплікації з геометричнихфігур
Робота з заготовками 
Завдання:
1. Назвіть геометричні фігури, що лежать на столі.
2. Порахуйте, скільки окремо трикутників, кругів, чотикикутників.
3. Яких фігур найбільше будете використовувати? Чому?
4. Для чого використаєте фігури найбільшого розміру?
5.Якого кольору фігури будуть переважати у вашій роботі?
Запропонуйте дітям порахувати геометричні фігури та порівняти, яких більше і на скільки?
11.Фізкультхвилинка 
Лі-лі-лі! Лі-лі-лі! Діти ми малі.
Працювали, натомились,
Відпочити захотілось.
Ла-ла-ла! Ла-ла-ла! Захитались дерева!
Ли-ли-ли! Лі-лі-лі! Гнуться віти до землі.
До сонечка зростали,
Височенькі стали
Від тепла і від водиці, 
А ми сідаєм знову вчиться.
12.Обговорення казки про компю’тер
 Давним-давно в одному маленькому місті, у підвалі старого покинутого жила маленька мишка з довгим,ніби провід хвостом. Спала вона, де доведеться, харчувалася тим, що знайде на сусідньому звалищі.
Ось одного ранку, зголоднівши, вона знову попрямувала на звалище у пошуках шматочку сиру… Раптом чує мишка дивні звуки: начебто хтось зубами клацає .Злякалася мишка, запищала, хотіла втекти, та чує: «Не бійся мене, мишка»
Підкралася і бачить: лежить на купі сміття стара друкарська машинка і кнопками клацає.Розповіла вона мишці свою історію. Виявляється ... служила машинка вірою і правдою багато років одній письменниці. Але одного разу машинка надрукувала не ту букву, і господиня викинула її, купивши собі нову. Зжалілася мишка над машинкою і покликала до себе додому.
Доки йшли додому, побачили маленький телевізор .. Він розповів їм історію, схожу на історію друкарської машинки, про те, як колишній господар викинув його після купівлі нового телевізора ...
Вирішили друзі довести своїм господарям, що і старі речі ще можуть стати в нагоді .. Ми повинні стати відомими! Я вмію друкувати тексти! А я можу показувати їх на своєму екрані ! Добре, а я буду вами керувати та допомогати ! Вирішили друзі придумати собі нові імена. Друкарську машинку назвали КЛАВІАТУРОЮ Телевізор назвали МОНІТОРОМ А мишка вирішила залишитись МИШКОЮ. А всі разом вони стали називатися «КОМП’ЮТЕР».
Сьогодні про існування комп'ютерів знає кожен, але не всі здогадуються, що їхній появі ми зобов'язані старій
друкарській машинці, телевізору і верткому звірку з довгим, немов провід, хвостом - мишці. 
- Діти, назвіть,будь ласка, складові комп’ютера, які запамя’тали.
13.Розгадайте кросворд «Складові комп’ютера»
VII.Підсумок уроку.Робота в щоденнику вражень
  1. Найкращий винахід у світі – це…
  2. Як би мені довелося бути винахідником/-цею, я б створив/-ла…
3. Я хочу, щоб винайшли таку машину, яка б…
11



Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ

1 клас
ТЕМА. Чи можливе на Землі життя без Сонця ?
Мета:
• формування предметних компетентностей:
розширювати знання дітей ппо Сонце та його властивості, дослідити значення Сонця для життя на Землі. Формувати навички дослідницької діяльності, вміння класифікувати, узагальнювати набуті знання та використовувати їх у повсякденному життіНавчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками. Розвивати фантазію, уяву, кмітливість, закріплювати обчислювальні навички;
• формування ключових компетентностей:
спілкування державною мовою, уміння навчатися впродовж життя, компетентності в природничих науках і математиці, технологіях, екологічна грамотність і здоров’я
Очікувані результати:
S- Я ПІЗНАЮ ПРИРОДУ
Досліджує і з’ясовує значення сонячного світла і тепла на Землі,
пояснює, навіщо він \ вона виконує певні дії, спостерігаючи за
природними об’єктами \ явищами або експериментуючи з ними,
пояснює значення сонячного світла для життя і розвитку рослину різні пори року
T- Я У СВІТІ ТЕХНОЛОГІЙ
Прогнозує, яким має бути виріб, створює макет сонечка за зразком із магнітного диску та паперу, дотримується безпечних прийомів праці під час використання
інструментів та пристосувань.Демонструє іншим результати власної діяльності
E-пояснює, як Сонце впливає на здоров’я людини, виконує запропоновану роль у мікрогрупі
M- порівнює і впорядковує об’єкти навколишнього світу за певними ознаками, знаходить значення математичних виразів, відтворює в різних видах діяльності фактичні результати лічби об’єктів
Освітні галузі: природнича; техноло гічна; соціальна і здоров'язбережувальна; мистецька.
Обладнання: мультимедійне обладнання, презентація на тему «Чи можливе життя на Землі без Сонця?», чарівна скринька, макет ракети, сонця, набір лего, приладдя для дослідів: коробочки, ліхтарики, склянки, квасоля, магнітні диски, кольоровий папір, клей, магнітні стікери-сердечка
ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН УРОКУ
  1. Ранкове зустріч (15 хв )
  2. Бесіда «Чи можливе на Землі життя без Сонця ?»(5 хв)
  3. Руханка ( 2 хв)
  4. Практична робота ( 5 хв)
  5. Робота у групах (5 хв)
  6. Рефлексія. Щоденник вражень (3 хв)
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Колом Сонечко іде
За собою день веде.
Станьмо разом, станьмо в колі –
Станем сонечком у школі!
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ – (15 хв)
1. ПРИВІТАННЯ
- В нашім класі друзі всі (плескають в долоні)
- Я і ти, ми і ви (вказують рукою)
- Привітайся з тим, хто справа (повертаються і називають ім’я),
- Привітайся з тим, хто зліва,
- Ми одна сім’я
В нашім класі друзі всі (клацають пальцями)
- Я і ти, ми і ви (вказують рукою)
- Не лякай того, хто справа (сварять пальчиком),
-Не лякай того, хто зліва,
- Ми одна сім’я
В нашім класі друзі всі (плескають по грудях)
- Я і ти, ми і ви (вказують рукою)
- Обніми того, хто справа (сварять пальчиком),
-Обніми того, хто зліва,
- Ми одна сім’я
2. Робота з лего
Підніміть червону цеглинку ті діти, хто разом зі мною радий вітати усіх нас сьогодні. Помахайте цеглинкою та скажіть: «Привіт
– Підніміть жовту цеглинку ті, хто готовий подарувати посмішку один одному. Посміхніться!
– Підніміть помаранчеву цеглинку ті, у кого гарний настрій.
– Підніміть зелену цеглинку ті діти, хто прийшов сьогодні до школи. А синю – хто приїхав.
– Підніміть блакитну цеглинку ті, кому подобаються походи та цікаві подорожі.
– Підніміть башточку з усіх Шести цеглинок ті, хто хотів би сьогодні відправитись у подорож? А для того, щоб дізнатись де ми будемо подорожувати, необхідно виконати цікаве завдання..
2. ЩОДЕННІ НОВИНИ
Вибір автора дня (іменинник, лічилка)
А) визначення пори року, місяця, дня, дати, погоди
3. ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ ЗУСТРІЧІ
Метод «Чарівна скринька»
Сюжет із чарівною скринькою та макетом ракети: діти відгадують, що в скриньці (ракета), називають планети Сонячної системи
4. Політ на улюблену планету Сонячної системи
- Прикріплюють стікери - сердечка на дошку до улюбленої планети.
- Визначають, чому не полетіли на Сонце;
- що вже знають про Сонце
- вправа «банани» - закреслити букву, яка повторюється, і визначити тему
КСОНКЦКЕК
(вчитель відкриває картинку Сонця із асоціативного куща)
5. Руханка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі рідній поклоніться,
Веретенцем покрутіться
І до Сонця потягніться,
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте
6. Робота з індивідуальними математичними картками, поділ на групи (додаток)
- Космічні пірати дізналися, що ми подорожуємо космічним простором і вирішили взяти нас в полон. Щоб цього не трапилося, треба розв’язати приклади і об’єднатися в групи за результатами ( 1- перша група, 2 – друга і т.д. Всього 4 групи)
6. Гра з ЛЕГО «Знайди Сонце по тіні»
- Відгадайте загадку:
Бродить одиноко вогняне око,
На всіх поглядає – теплом зігріває (Сонце)
  • За допомогою цеглинок Лего визначте, від якого сонечка падає тінь
5. Перегляд уривку м/ф «Сонячна система.Сонце»https://www.youtube.com/embed/ITub7NYgY2Y" (про Сонце)
6. Фізкультхвилинка «Посмішка»
ІІ. Бесіда «Чи можливе на Землі життя без Сонця?» за презентацією «Чи можливе життя на Землі без Сонця?» https://vseosvita.ua/
ІІІ. РОБОТА В ГРУПАХ
1. Дослід 1.
Коробочка з отвором, ліхтарик. Дослідити, як люди отримують від Сонця світло
2. Дослід 2.
Посадити в прозору і затемнену ємності квасолю. Одну поставити на вікно, іншу в затемнене місце. Вести спостереження щодня, фіксувати зміни
1. Складання асоціативного куща «Сонце» за результатами дослідів
2. Робота з підручником «Я досліджую світ» Коршунова О., Гущина Н. с.78-79
IV. Робота в групах. Мистецька діяльність.
1.Виготовлення Сонечка з магнітних дисків та стікерів
  • - Яка зараз пора року?
  • - Сонечко віддалилось від Землі, стало холодно. Давайте зробимо Сонечка, щоб вони давали нам світло і тепло.
2. Презентація робіт «Крісло автора»
V. Рефлексія.
1. Гра «Так чи ні»
• Сонце потрібно всьому живому (так)
• Сонце завжди гріє однаково (Ні)
• Без сонячного тепла проростає насіння, квітують рослини (Ні)
• Хмари затримують тепло сонячних променів (Так)
2. Гра «Мандрівка з промінчиком»
- Уявіть, що вам до рук потрапив сонячний промінчик. Куди б ви з ним помандрували? (до мами, тата, бабусі, друга, дитячий будинок…)
3. Гра «Аукціон»
- А чи може Сонце нашкодити людині?
3. Щоденник вражень
- Я радію Сонечку…
Література та інтернет – ресурси:
1. Державний стандарт початкової освіти (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87).
2. Типові освітні програми для закл. заг.серед.освіти. 1 клас / укл. А.В.Лотоцька. – Х. : Вид – во «Ранок», 2018. – 192 с.
3. Тематичні дні у 1-му класі. І семестр. / авт.-упоряд. Н.А.Жиганюк, О.В.Кирилова, І.В.Кодола, О.В.Стеценко, О.П.Чорнобай, А.С. Яковенко, – Х. : Вид.група «Основа», 2018. – 142, [2] с. – (Серія «Нова українська школа»).
4. Ранкові зустрічі. 1 клас. І семестр. / авт.-упоряд. Н.Ю.Бабіченко, О.А. Нечипоренко, С.М.Хівренко. – Х. : Вид. група «Основа», 2018. – 141, [3] с. – (Серія «Нова українська школа»)
6.
14. STEM-освіта. Режим доступу: http://iteach.com.ua/news/mass-media/?pid=2621
Як надати вашим дітям STEM освіту. 8 кроків до успішного майбутнього. (Технічна студія «Винахідник»)
Додаток:
2 – 1 = 0 + 1 = 1 – 1 =
4 – 3 = 3 – 2 = 5 – 4 =
1 + 1 = 0 + 2 = 5 – 3 =
4 – 2 = 3 – 1 = 2 – 0 =
0 + 3 = 2 + 1 = 3 – 0 =
4 – 1 = 5 – 2 = 1 + 2 =
0 + 4 = 3 + 1 = 4 – 0 =
5 – 1 = 2 + 2 = 1 + 3 =


Тема: Рослини у житті людей

Мета: ознайомити учнів з культурними і дикорослими рослинами та їх значенням для людини; вчити оцінювати приклади конкретної поведінки в природі; формувати вміння: а) групувати дикорослі і культурні рослини, пояснюючи сутність групування, наводити приклади кожної групи; б) аналізувати ілюстрації і добувати з них необхідну інформацію, робити висновки, доводити свою думку; в) працювати в групі і в парі; розвивати спостережливість та логічне мислення, мовлення, пам’ять; виховувати потребу пізнавати рослини, шанобливе ставлення до рослин, бажання їх оберігати.
Ключові компетентності:
  • вміння вчитися:
навчально-організаційні: включається в роботу відразу після вказівки вчителя; співпрацює в групі;
загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя, відповідає на запитання за відомою моделлю; запитує про незрозуміле; з повагою звертається до вчителя, учнів;
загальнопізнавальні: виділяє в предметах певні ознаки.
  • інформаційно-комунікаційна: будує усне монологічне висловлювання за відомою моделлю з опорою на власний досвід та почуту інформацію;
  • загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;
  • здоров’язбережувальна: дотримується санітарно-гігієнічних норм під час уроку;
  • громадянська: пояснює значення природи для життя людини;
  • соціальна: вчиться працювати в групі, підтримує чистоту в класі та своєму робочому місці.
Результати навчання
Учні наприкінці уроку вміють:
  • Наводити приклади використання дикорослих і культурних рослин;
  • Розрізняти дикорослі та культурні рослини;
  • Розповідати про дбайливе ставлення до рослин.
Форма уроку: урок засвоєння нових знань
Форма роботи: фронтальна, індивідуальна, групова.
Обладнання: підручник, робочий зошит, ілюстрації, дидактичний матеріал.
Хід уроку
  1. Організаційна частина
1. Перевірка готовності учнів до уроку
Барометр настрою (працює психолог)
- Сядьте зручніше, розслабте щоки, губи, плечі. Дихання рівне й спокійне.
Очима подивилися вгору, вниз, вправо, вліво, закрили очі.
А тепер уявіть, що ви – квітка, а ваші долоньки – бутони. Наша квіточка повільно
розкривається... і стає такою гарною квіткою. Який настрій викликає у вас ця квітка?
— Подаруйте посмішку один одному і берімося до роботи.
2. Гра «Склади пазл» 
Діти, у вас на партах лежить розрізаний малюнок. Вам необхідно скласти його і сказати, хто до нас сьогодні завітав на урок?
  • Хто завітав на урок до нас? (Їжачок)
Їжачок просить нас допомогти зібрати йому розсипані грибочки до кошика, бо він так поспішав до нас, що розсипав їх. Але ці казкові грибочки пропонують їжачку та нам виконати завдання. Допоможемо йому?
  1. Підсумок фенологічних спостережень
Кожен день у житті людей розпочинається з новин про погоду, ось і перший грибочок, пропонує нам зараз з’ясувати, яка у нас сьогодні погода?
  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • А яке небо? Чи були на небі хмаринки?
  • Які опади ви сьогодні спостерігали?
Ми виконали завдання 1 грибочка та кладемо його до кошика.
  1. Повторення вивченого матеріалу
Бере другий грибок Яна. Вона прочитає, що пропонує зробити 2 гриб (пригадати матеріал попереднього уроку).
  1. Гра «Склади вежу»
Повторюючи матеріал попереднього уроку ми пограємо в гру «Склади вежу». Ми будемо відгадувати загадки. Якщо відгадка означає назву дерева беремо в Лего зелений колір, назву куща – жовтий колір, трав’янисту рослину – червоний колір.
Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски,
Звуть тих подружок… (берізки).
Я на сонце дуже схожа-
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розквітаю,
Промінцями всіх вітаю,
Відгадати вам не важко,
Що за квітка я ? (ромашка)
Смачна і соковита,
Рясна і плодовита,
На колір мов калина,
Впізнали? Це... (малина).
А зараз перевіряємо. Показали Мені складену вежу. Ми з вами молодці.
Як одним словом можна назвати слова –відгадки? Берізка, ромашка, малина - що це? (рослини)
А до якої із цих груп належить береза? А малина? А ромашка? Правильно.
 Їжачок задоволений та радіє, що в кошику з’явився ще один грибок. Їх стало скільки? (2)
  1. Оголошення теми і мети уроку
Я знайшла на дошці грибочок з цифрою три. Він нам пропонує виконати наступне завдання: Пограй в гру «Дерева, кущі, трав’янисті рослини».
  1. Гра «Злови кубик»
(Ведучий – вчитель кидає м’яч окремому учню. Той що зловив, наводить приклад та повертає м’яч)
Молодці! Ми виконали завдання грибочка. Покладіть його будь ласка до кошика. 
Чим відрізняються між собою дерева, кущі, трав’янисті рослини? (Стовбуром). Про це ми з вами говорили на попередньому уроці. А сьогодні ми з вами дізнаємося, чим ще відрізняються між собою рослини.
  1. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Наступний гриб бере Дмитро. Прочитай, яке завдання він пропонує (розглянути малюнки)
1. Бесіда
  • Що зображено на малюнку? (ялина і яблуня)
  • Пригадуючи попередній урок Що в них рослин спільного?
  • А чим вони відрізняються?
  • Скажіть де росте яблуня? Хто за нею доглядає?
  • А де росте ялинка? Хто за нею доглядає?
Висновок учителя: спільне у них те. що це дерева. А відмінне  яблуня — у саду, і за нею доглядає людина. Ялина росте в лісі, часто людина садить ялинку біля будинку для прикраси.
  • Що зображено на малюнку? (малина і калина)
  • Що в цих рослин однакове?
  • Де вони ростуть?
  • Так що у них відмінне?
Висновок учителя: спільне — це кущі. А головна відмінність — малина росте в саду, і за ним доглядає людина, калина росте сама собі в лісі.
  • Що зображено на малюнку? (кульбаба і помідор)
  • Що в них спільного?
  • Де вони ростуть?
Висновок учителя: спільне — це трав’янисті рослини. Відмінності — помідори ростуть у городі, і за ними доглядає людина, збирає урожай. Кульбаба росте всюди.
Діти виберіть ті рослини, за якими доглядають людина. Їх ще називають культурними рослинами. . Культурні рослини вирощують та доглядають люди для себе.
Рослини, які залишилисяніхто не саджає. Вони ростуть самі по собі. Ці рослини називають дикорослими рослинами.
  1. Фізкультхвилинка
П’ятий грибочок бешкетун і пропонує нам із вами відпочити.
Руханка «Грибочки»
    1. Мозковий штурм
Кожну рослину, про які ми з вами говорили, людина використовує для своїх потреб. Давайте проведемо невелику дослідницьку роботу. Подивіться на дошку. Ви бачите малюнки, на яких зображено як людина використовує в своєму житті культурні та дикорослі рослини. Виберіть як людина використовує яблуню? Що вона може зробити з плодів яблуні? Скажіть чому саме ви так вважаєте? А малину, ялинку, кульбабу, помідор, калину?
Дякую вам за роботу та кладемо до кошика наступний грибок. Їх вже в корзинці скільки? (п’ять) Молодці.
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань.
Про використання людиною культурних та дикорослих рослин ми поговоримо, коли виконає завдання шостого грибка.
1.Робота в робочому зошиті на сторінці 47 завдання 2
Шостий грибок пропонує нам виконати завдання в робочому зошиті. Подивіться на рослини, які намальовані. Олівцем з’єднайте рослину з предмети, які вони нам дають. Перевірка. (питаю 4 учнів)
Людина використовує культурні та дикорослі рослини, щоб отримати їжу, як ліки від хвороби. З рослин виготовляють одяг, з дерев виробляють меблі та папір. Рослини прикрашають людські оселі. Вони милують око, створюють затишок у домівках.
Виконавши це завдання, ми кладемо до кошика наступний грибок.
Їх вже в корзинці скільки? (шість) Молодці.
2. Робота в групах
Сьомий грибочок для вас підготував завдання і пропонує нам із вами попрацювати в групах.
Кожна група розфарбовує одну рослину.
Назвіть розфарбовану рослину. Як вона називається? Де вона росте?
Дякую вам за роботу та кладемо до кошика наступний грибок.
3Повторення про культурні та дикорослі рослини. Гра «Дикорослі та культурні рослини»
Зриваємо наступний грибок. Артем читає нове завдання. Коли я називаю культурну рослину ви піднімаєте зелене світло, а коли дикорослу – червоне світло.
Рослини: диня, сосна, соняшник, каштан, перець, латаття біле, конвалія, вишня, бузок.
Кладемо нового гриба до корзини. Та продовжуємо працювати.
VІ. Підсумок уроку
Рефлексія
1. Складання казки(психолог)
Жив в одній школі. Стало йому цікаво про що говорять діти, і не витримав та запитав у дітей:
  • Що ви цікавого дізнались на уроці?
Вислухав їжачок всіх уважно і попросив діток показати спочатку дерево
, потім кущик
і вже потім трав’янисту рослинку.
Сподобалось Їжачкові спілкуватись з дітьми, цікавао йому в школі. Подякував дітям і побіг до наступного класу дізнаватись щось нове!
2. Теплометр настрою
Молодці! Ви допомогли Їжачку зібрати всі грибочки і довели, що навчилися розрізняти рослини.
6


Стіна слів до тематичного тижня "ВЕСНА"

проліски
підсніжники
повінь
конвалія
цвіт
лелеки


Цікаві завдання

Картка 1
Завдання. Прочитай текст. Придумай заголовок. Спиши друкований текст рукописними буквами.
________________________
Скоро у місто прийде весна. На каштанах та тополях з’являться молоді листочки. Виросте травичка у парках та скверах. Зелені фарби весни розфарбують сіре місто.
Поміркуй. А ти любиш зелений колір? Чому?
Картка 2
Завдання. Прочитай текст, встав слова з довідки. Придумай заголовок. Спиши утворений текст.
_______________________
В селі ____ настає раніше ніж у місті. ____ парує та просить зернят. Поки вітри не висушили ____, потрібно встигнути провести польові ____.
Слова для довідки: весна, земля, ґрунт, роботи.
Поміркуй. А які ти знаєш польові роботи? Розкажи.
Картка 3
Завдання. Прочитай речення та віднови деформований текст. Придумай заголовок. Запиши з абзацу утворений текст.
_______________________
__Вони радіють весні.
__Весна змінила холодну зиму.
__Діти будуть більше гуляти серед природи.
__Вже день стає теплим, довше світить сонце.
Поміркуй. А ти радієш весні? Чому?
Картка 4
Завдання. Прочитай слова та віднови деформовані речення. Запиши з абзацу утворений текст.
1. У, потепліло, повітрі.
2. З, побігли, струмочки, веселі, гір.
3. первоцвіти, На, красуються, галявині.
4. сонечку, комашки, Маленькі, радіють.
Поміркуй. Які у тебе враження від весни? Чому?
Картка 5
Завдання. Прочитай текст та встанови межі речень. Придумай заголовок. Запиши відновлений текст.
____________________________
Настала весна З теплих країв повернулися перелітні птахи В садах чути щебет шпаків та веселі пісні солов’я
Ці невтомні птахи збережуть дерева від шкідників
Поміркуй. Як саме птахи захищають дерева?
Картка 6
Завдання. Прочитай текст та встанови межі речень. Придумай заголовок. Запиши відновлений текст. Кожне речення починай з великої букви.
_____________________
На лісовій галявині серед трави ростуть квіти милують око дзвіночки конвалій та тендітні зірочки пролісків це рідкісні рослини.
Поміркуй. Чи можна зривати квіти для букетів? Чому?
Картка 7
Завдання. Прочитай слова та віднови речення. Придумай заголовок. Запиши з абзацу утворений текст.
____________________
1. (Навесні, взимку) квітнуть фруктові дерева.
2. Вони (лякають, чарують) красою людське око.
3. А своїм ароматом (розганяють, приваблюють) бджілок та хрущів.
4. Літом у (саду, полі) буде гарний урожай (овочів, фруктів) та ягід.
Картка 8
Завдання. Прочитай та встанови межі слів у реченнях. Запиши з абзацу відновлений текст.
  1. Біляшколиєсад.
  2. Тамростутьяблунітавишні.
  3. Абілядорогикрасуєтьсястарийгоріх.
  4. Школярілюблятьурокисередприроди.
Поміркуй. А тобі подобаються уроки на повітрі? Чому?
Картка 9
Завдання. Прочитай речення та віднови деформований текст. Запиши з абзацу утворений текст.
_Там завжди зеленіють старі сосни та ялини.
_Це їстівні гриби.
_Край села починається ліс.
_Під ними восени ростуть маслюки та лисички.
Поміркуй. Чому ці гриби мають таку назву?
Картка 10
Завдання. Прочитай та правильно поєднай частини речення в правій та лівій таблиці. З абзацу запиши утворений текст.
Біля криниці
неймовірні цілющі
властивості.
Цей кущ навесні
росте калина.
Калину порівнюють
вкривається білим цвітом.
Квіти та ягоди мають
з нареченою в розкішному
вбранні.
Поміркуй. Що ти знаєш про цілющі властивості калини?
Картка 11
Завдання. Прочитай речення. Обери тему. Запиши заголовок за темою. Склади та запиши з абзацу відповідний текст.
__________________
1. Настала (похмура, весела) (осінь, весна).
2. Сонечко (менше, більше) гріє землю.
3. На галявині (пожовтіла, зазеленіла) трава.
4. Перелітні птахи (покидають, прилітають в) рідний край.
Картка 12
Завдання. Прочитай речення. Обери тему. Запиши заголовок за темою. Склади та запиши з абзацу відповідний текст.
__________________
1. Настав (ранок, вечір).
2. На горизонті (сховалось, виглянуло) сонечко.
3. Вся природа навкруги (прокидається, засинає).
4. А сови та кажани (прокидаються, засинають).
5. Дуже скоро настане (день, ніч)!



Картка 1
Завдання. Прочитай текст. Придумай заголовок. Спиши друкований текст рукописними буквами.
________________________
Скоро у місто прийде весна. На каштанах та тополях з’являться молоді листочки. Виросте травичка у парках та скверах. Зелені фарби весни розфарбують сіре місто.
Поміркуй. А ти любиш зелений колір? Чому?
Картка 2
Завдання. Прочитай текст, встав слова з довідки. Придумай заголовок. Спиши утворений текст.
_______________________
В селі ____ настає раніше ніж у місті. ____ парує та просить зернят. Поки вітри не висушили ____, потрібно встигнути провести польові ____.
Слова для довідки: весна, земля, ґрунт, роботи.
Поміркуй. А які ти знаєш польові роботи? Розкажи.
Картка 3
Завдання. Прочитай речення та віднови деформований текст. Придумай заголовок. Запиши з абзацу утворений текст.
_______________________
__Вони радіють весні.
__Весна змінила холодну зиму.
__Діти будуть більше гуляти серед природи.
__Вже день стає теплим, довше світить сонце.
Поміркуй. А ти радієш весні? Чому?
Картка 4
Завдання. Прочитай слова та віднови деформовані речення. Запиши з абзацу утворений текст.
1. У, потепліло, повітрі.
2. З, побігли, струмочки, веселі, гір.
3. первоцвіти, На, красуються, галявині.
4. сонечку, комашки, Маленькі, радіють.
Поміркуй. Які у тебе враження від весни? Чому?
Картка 5
Завдання. Прочитай текст та встанови межі речень. Придумай заголовок. Запиши відновлений текст.
____________________________
Настала весна З теплих країв повернулися перелітні птахи В садах чути щебет шпаків та веселі пісні солов’я
Ці невтомні птахи збережуть дерева від шкідників
Поміркуй. Як саме птахи захищають дерева?
Картка 6
Завдання. Прочитай текст та встанови межі речень. Придумай заголовок. Запиши відновлений текст. Кожне речення починай з великої букви.
_____________________
На лісовій галявині серед трави ростуть квіти милують око дзвіночки конвалій та тендітні зірочки пролісків це рідкісні рослини.
Поміркуй. Чи можна зривати квіти для букетів? Чому?
Картка 7
Завдання. Прочитай слова та віднови речення. Придумай заголовок. Запиши з абзацу утворений текст.
____________________
1. (Навесні, взимку) квітнуть фруктові дерева.
2. Вони (лякають, чарують) красою людське око.
3. А своїм ароматом (розганяють, приваблюють) бджілок та хрущів.
4. Літом у (саду, полі) буде гарний урожай (овочів, фруктів) та ягід.
Картка 8
Завдання. Прочитай та встанови межі слів у реченнях. Запиши з абзацу відновлений текст.
  1. Біляшколиєсад.
  2. Тамростутьяблунітавишні.
  3. Абілядорогикрасуєтьсястарийгоріх.
  4. Школярілюблятьурокисередприроди.
Поміркуй. А тобі подобаються уроки на повітрі? Чому?
Картка 9
Завдання. Прочитай речення та віднови деформований текст. Запиши з абзацу утворений текст.
_Там завжди зеленіють старі сосни та ялини.
_Це їстівні гриби.
_Край села починається ліс.
_Під ними восени ростуть маслюки та лисички.
Поміркуй. Чому ці гриби мають таку назву?
Картка 10
Завдання. Прочитай та правильно поєднай частини речення в правій та лівій таблиці. З абзацу запиши утворений текст.
Біля криниці
неймовірні цілющі
властивості.
Цей кущ навесні
росте калина.
Калину порівнюють
вкривається білим цвітом.
Квіти та ягоди мають
з нареченою в розкішному
вбранні.
Поміркуй. Що ти знаєш про цілющі властивості калини?
Картка 11
Завдання. Прочитай речення. Обери тему. Запиши заголовок за темою. Склади та запиши з абзацу відповідний текст.
__________________
1. Настала (похмура, весела) (осінь, весна).
2. Сонечко (менше, більше) гріє землю.
3. На галявині (пожовтіла, зазеленіла) трава.
4. Перелітні птахи (покидають, прилітають в) рідний край.
Картка 12
Завдання. Прочитай речення. Обери тему. Запиши заголовок за темою. Склади та запиши з абзацу відповідний текст.
__________________
1. Настав (ранок, вечір).
2. На горизонті (сховалось, виглянуло) сонечко.
3. Вся природа навкруги (прокидається, засинає).
4. А сови та кажани (прокидаються, засинають).
5. Дуже скоро настане (день, ніч)!

Я досліджую світ

Я досліджую світ 1 клас
Тема тижня. Весняні свята. Великдень
Тема дня. Що означають слова «земля» і «ґрунт»?
Мета: розкрити поняття «ґрунт» та «земля»; пояснити різницю між цими термінами;
ознайомити учнів з різноманітністю ґрунтів України; розвивати вміння складати схеми, робити висновки, аналізувати, порівнювати, працювати з малюнками, текстом підручника; виховувати екологічну свідомість та почуття поваги до рідної землі.
Формувати групу компетентностей:
-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення знань про навколишній світ та його особливості;
-Компетентність спілкування державною мовою для правильного
використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення
навчального матеріалу; популяризувати Конвенції ООН з прав дитини;
-Здоровʼязбережувальну компетентність шляхом свідомого ставлення до
власного здоров’я та здоров’я інших;
Компетентність в природничих науках для формування в учнів практичних
навичок дослідження;
Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом спостереження
природних явищ і процесів та їхніх наслідків;
-Інформаційну компетентність для здійснення пошуку інформації в різних
джерелах.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось )
Розповідає, що має бути зображено на ілюстраціях до прослуханого оповідання, казки, вірша (хто?, що?, де?, коли?)
Використовує різні форми привітання, прощання
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Обирає для написання висловлення відповідне оформлення (шрифт, розмір, колір тощо)
Створює в групі прості медіапродукти (стіннівка, колаж тощо) з допомогою вчителя/ вчительки, враховує мету й аудиторію
Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди
Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування
Визначає, які органи чуття знадобляться для обраного дослідження
Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди
Використовує інформацію, отриману з відомих мені та запропонованих іншими джерел (книги, фільми тощо)
Співвідносить зображення / описи об’єктів та явищ живої і неживої природи з відомими йому / їй із довкілля або інших джерел об’єктами та явищами
Розпізнає об’єкти довкілля (за кольором, смаком, формою, звуком тощо)
Описує зображення предметів за допомогою відповідних органів чуття
Пропонує нові способи використання рукотворних (штучних) об’єктів
Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Психолого-емоційне налаштування
ІІ. Етап цілепокладання
Вчитель показує учням мішечок з ґрунтом всередині.
Ось у мене чарівний мішечок. Кожен по черзі вийде сюди і не дивлячись у мішечок тільки на дотик спробує вгадати, що ж там знаходиться. Але не викрикуйте, не кажіть свої здогадки. Після того як ви спробуєте рукою, вміст мішечка просто намалюйте чи напишіть свої здогадки про те, що там може знаходитися.
Метод «Мозковий штурм»
За малюнками та записами дітей вчитель підводить всіх до теми уроку.
Оголошення теми та мети уроку
ІІІ. Етап цілереалізації
Робота з ілюстраціями
Що спільного у цих малюнках?
Мовознавча хвилинка
Ми живемо на планеті Земля.
На чорній землі біла пшениця родить.
Мій рідний край, моя земля, як довго я до тебе линув.
- Що означає слово "земля" в кожному з речень?
Робота з підручником
Фізкультхвилинка під музичний супровід
Зверніть увагу на карту нашої країни (атлас, фізична карта України). Люди займаються різними видами господарювання в залежності від складу земної поверхні. Земна поверхня нашої країни різноманітна: тут гориста, а тут рівнинна місцевість, а це ліси. Проте справжнім багатством нашої держави є ґрунти.
Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина по суті зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить … І найбільше – погляне, які прекрасні хмарки у неї над головою … І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!».
Робота з підручником
Робота з мультимедійною презентацією
Робота з прислів’ями
Біла земля не вродить,  то в сопілку не грати.
Глибше орати —  кругла сирота.
Як почав орати, то й корову купиш.
Без господаря земля  і проса
Буде земля більше хліба мати
Творча хвилинка
Розфарбуй Землю
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Робота з лего
Діти діляться на 5 груп (пар або кожан дитина індивідуально). Кожна група виготовляє з лего одну з літер. Літери викладаються на парті і всі разом описують, характеризують землю словами, що починаються на ці літери.
З – зелена, зорана, загадкова
Е – енергетична, вЕсЕлкова, вЕсняна,
М – моя, мала, мила, мальовнича,
Л – люба, лагідна
Я – ясна, моЯ.
Бесіда на закріплення
  • Що нового дізналися з сьогоднішнього уроку?
  • Що вам найбільше запам’яталося?
4



Я досліджую світ 1 клас

Тема тижня. Весняні свята. Великдень
Тема дня. Чому кажуть, що родючий ґрунт – «батько» врожаю?
Мета: розкрити поняття "родючість ґрунту"; з’ясувати як залежить родючість від
складу ґрунту; ознайомити учнів з різноманітністю ґрунтів України; розвивати вміння складати схеми, робити висновки, аналізувати, порівнювати, працювати з малюнками, текстом підручника; виховувати увагу на уроці, дбайливе ставлення до ґрунтів.
Формувати групу компетентностей:
-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення знань про навколишній світ та його особливості;
-Компетентність спілкування державною мовою для правильного
використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення
навчального матеріалу; популяризувати Конвенції ООН з прав дитини;
-Здоровʼязбережувальну компетентність шляхом свідомого ставлення до
власного здоров’я та здоров’я інших;
Компетентність в природничих науках для формування в учнів практичних
навичок дослідження;
Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом спостереження
природних явищ і процесів та їхніх наслідків;
-Інформаційну компетентність для здійснення пошуку інформації в різних
джерелах.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось )
Розповідає, що має бути зображено на ілюстраціях до прослуханого оповідання, казки, вірша (хто?, що?, де?, коли?)
Використовує різні форми привітання, прощання
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Обирає для написання висловлення відповідне оформлення (шрифт, розмір, колір тощо)
Створює в групі прості медіапродукти (стіннівка, колаж тощо) з допомогою вчителя/ вчительки, враховує мету й аудиторію
Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди
Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування
Визначає, які органи чуття знадобляться для обраного дослідження
Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди
Використовує інформацію, отриману з відомих мені та запропонованих іншими джерел (книги, фільми тощо)
Співвідносить зображення / описи об’єктів та явищ живої і неживої природи з відомими йому / їй із довкілля або інших джерел об’єктами та явищами
Розпізнає об’єкти довкілля (за кольором, смаком, формою, звуком тощо)
Описує зображення предметів за допомогою відповідних органів чуття
Пропонує нові способи використання рукотворних (штучних) об’єктів
Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Вправа «Настрій черв’ячка»
Все про ґрунт він добре знає.
Вас черв’як усіх вітає.
Він і радий, і хмурний
Покажи ти настрій свій.
ІІ. Етап цілепокладання
Вправа «Купки-запитайки»
Кріт нарив біля школи кілька купок землі. І не просто нарив, а ще й для вас запитання залишив. Запитань багато тому ми їх з вами всі розглянемо і протягом нашого уроку дамо на них відповіді.
А питання ось такі:
Як утворюється ґрунт?
Чи всі ґрунти однакові?
Оголошення теми та мети уроку
ІІІ. Етап цілереалізації
Вправа «Склад ґрунту»
Пригадайте з минулого уроку який склад має ґрунт?
Казкотерапія.
Чому землю називають «годувальницею»?
Казка «Про ґрунт, пісок і глину»
Жила мати Земля і мала вона двох синів, яких звали Ґрунт та Пісок, і доньку Глину.
Одного разу мати наказала своїм дітям: «Ідіть по білому світу та навчіться вирощувати дерева, кущі і трави. Хто принесе мені більше зелені, тому я віддам усе, що є у мені, на мені і наді мною».
Вирушили брати з сестрою у мандри. Незабаром бачать вони — летить птах, у дзьобі горіхи, в лапках насіння дерев і кущів. Злякали брати птаха і випустив він усе своє добро. Поділили вони пташиний скарб між собою і пішли садити його.
Пішов дощ. Увійшла в Ґрунт волога, поволі напуваючи усі рослини.
Просочилась і швидко висохла вода на Піску. Не встигли рослини й напитися.
А Глина зовсім не вбирала в себе вологу. Висохла вона, взялася цупкою корою і бідним рослинам нічим було дихати.
Пригріло сонечко і заплакали Пісок із Глиною, коли побачили, яку чудову галявину виростив Ґрунт. Пішли всі додому. Матінка Земля щедро нагородила Ґрунт.
І по цей час Ґрунт добре служить довкіллю. І не соромиться він свого чорного кольору.
З тих пір так і повелося.
Робота зі схемою «Як утворюється ґрунт»
Бесіда за змістом загадки
• Усіх годує, напуває,
А про нього не всяк дбає.
— Як треба дбати про ґрунт, щоб отримати щедрий урожай? (Потрібно багато праці до землі докласти: ретельно обробити, зорати, удобрити, засіяти, прополоти. І лише тоді врожай зібрати.)
Фізкультхвилинка
Бесіда про види ґрунтів з мультимедійною підтримкою
Ґрунт - це не лише частина твердої оболонки Землі, по якій ми ходимо, на якій зводимо свої будинки. Це ш;е й життєво важлива частина земної поверхні. Ґрунтом називають верхній пухкий родючий шар землі, де ростуть рослини і живуть тварини.
Хоч якими б щільними видавалися нгім окремі ділянки ґрунту, між його частинками завжди є проміжки, заповнені повітрям і водою. Це має важливе значення для живлення рослин, дихання тварин - мешканців ґрунту. Завдяки наявності у ґрунті поживних речовин і вологи ростуть і розвиваються рослини. Рослин поїдають тварини і людина. Отже, від ґрунту залежить існування і рослин, і тварин, і людини.
ґрунт утворюється з неорганічних та органічних речовин. Неорганічні речовини ґрунту є наслідком руйнування гірських порід. З таких речовин у ґрунті найбільше піску і глини.
ґрунт постійно поповнюється органічними речовинами, ш;о називаються перегноєм, або гумусом. Як саме? Щороку у великій кількості відмирають однорічні рослини, опадає листя дерев, гинуть тварини. Через певний час бактерії та інші організми перетворюють їх на перегній, або гумус. Що більше перегною у ґрунті, то він родючіший.
У різних ґрунтах міститься різна кількість органічних і неорганічних речовин. Найбільше перегною міститься у ґрунтах під назвою чорноземи. Тобто це ґрунти з високою родючістю. Україна належить до небагатьох країн світу, багатих на чорноземи.
Товщина шару ґрунту невелика - від кількох сантиметрів до кількох метрів, але його утворення потребує надзвичайно багато часу. Сотні років триває утворення на Землі шару ґрунту завтовшки 1 см!
Крім чорноземів, існують і інші ґрунти, зокрема каштанові та солончакові. Каштановими ґрунти назвали так за їхній коричневий колір. Загалом вони здатні забезпечувати рослини поживними речовинами. Але через те, що вони розташовані в посушливих районах, без додаткового зволоження (поливу) високих урожаїв зібрати на них не вдається.
Про солончакові ґрунти також говорить їхня назва. В них підвищений вміст солей. Не всім рослинам це до вподоби. Тому на таких ґрунтах рослинність бідніша, ніж на чорноземах.
Основна властивість ґрунту - родючість. Під родючістю ґрунту розуміють його здатність забезпечувати рослини поживними речовинами, переважно органічними. Найбільше поживних речовин міститься в гумусі -органічній складовій частині ґрунту.
На родючих ґрунтах збирають високі врожаї сільськогосподарських рослин, з яких виготовляють продукти харчування для людини або які є кормом для тварин.
Ґрунти відрізняються вмістом твердих речовин - гумусу, піску, глини. Тому властивості ґрунтів краш;е розглядати залежно від їхнього складу. Чим більше в ґрунті гумусу, тим він родючіший. Оскільки в чорноземах гумусу найбільше, то й родючість таких ґрунтів найвиш;а. Свою назву ці ґрунти одержали через їх темне забарвлення (мал. 104). На вигляд чорноземи грудкувато-зернисті, в них добре проникають вода і повітря.
Ґрунти характеризуються такою фізичною властивістю, як колір. У чорноземів він чорний, у піш;аних ґрунтів сірувато-жовтий, у глинистих - жовтий.
у складі піщаних ґрунтів, як свідчить їхня назва, переважає п ісок. Особливістю піщаних ґрунтів є те, що вода легко проходить крізь такий ґрунт, тобто не затримується у верхньому його шарі. Через це кореням рослин не вистачає вологи. Навіть після сильних дощів піщаний ґрунт швидко висихає. Гумусу в піщаних ґрунтах значно менше, ніж у чорноземах, тому вони малородючі.
Глинисті ґрунти, навпаки, мають достатній запас поживних речовин. Але зволожена дощем глина зліплює складові ґрунту, від чого він стає щ ільним. Дехто з вас мав змогу в цьому пересвідчитися, якщо займався ліпленням з глини. Такі вироби не розсихаються, бо після висихання води частини глини міцно тримаються одна одної. Якщо ця властивість глини цінна в гончарстві для виготовлення глиняного посуду, то ґрунтам вона не на користь. Після дощу глинисті ґрунти, на відміну від піщаних, сохнуть повільно, на них надовго лишаються калюжі, що погіршує надходження до ґрунту повітря, утруднює обробіток ґрунту.
Родючість ґрунту залежить не лише від вмісту в ньому гумусу, а й від наявності достатньої кількості вологи. Пояснюється це тим, що корені рослин вбирають поживні речовини лише в розчиненому вигляді. Більшість територій України одержують необхідну ґрунту воду у вигляді снігу та дощу. Тобі, мабуть, відомо, що цього буває недостатньо, особливо в Криму, південних областях - Херсонській, Одеській, Миколаївській. Тому тут догляд за ґрунтом передбачає полив рослин. Підвищенню родючості ґрунту сприяють і деякі його мешканці, як-от дощові черв’яки. Вони прокладають у ґрунті ходи, пропускаючи його і рештки відмерлих рослин через свій кишечник. Завдяки цьому ґрунт поповнюється органічними речовинами, стає більш шпаристим, в нього краще проникає вода і повітря. Пам’ятайте про це і не знищуйте корисних для живої природи організмів - дощових черв’яків. Дощові або земляні черв’яки — це окремий тип безхребетних ґрунтових тварин, які живляться рослинними рештками. Вони пропускають через свій ротовий отвір та кишечник велику масу відмерлих рослинних решток, руйнують їх, перетравлюють і перемішують із землею. Таким чином вони не тільки розпушують ґрунт, створюючи умови для підвищення кількості вологи та водопроникності ґрунту, а й утворюють гумус — перегній, який підвищує його родючість.
  Також користь від дощових черв’яків полягає у тому, що, харчуючись у землі, вони поглинають не тільки перегній, але й бактерії, водорості, гриби, найпростіші організми тваринного світу та шкідливих круглих черв’яків.
Відомо, що у ґрунтах України налічується близько 97 видів земляних черв’яків.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Робота з лего
З деталей складіть кротовину – курку землі, що залишає після себе кріт.
Робота з купками землі
Дати відповіді на запитання крота.
Молодці! Кріт приніс як і обіцяв підземні скарби. Погляньте знаєте що це?
Це печена картопля.
На цьому наш урок закінчений.
Список використаних джерел
6

«Чарівниця Зима»

Мета: сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими; ознайомити з зимовими місяцями; розкрити походження назв місяців; розвивати творчу уяву; виховувати любов до природи.
І. ПРИВІТАННЯ
Доброго дня!
Ми візьмемося за руки (Діти беруться за руки).
Веселіше стане нам!
Бо у класі всі ми друзі,
Усмішки даруємо вам!
ІІ. ОБМІН ІНФОРМАЦІЄЮ
Діти, сьогодні наша розмова буде про …., а про що саме вам підкаже віршик:
Я антонім слова „літо”,
В мене біла тепла свита,
я мороз люблю сама:
Адже звуть мене Зима
  • Так, ось і прийшла дивна, холодна і чарівна зима! Вкрила землю снігами, дерева інієм прибрала, льодом скувала річки. На землю прийшла казка! Дуже гарно в таку пору!
«Які кольори має Зима?»
  • Дітки, подивіться на малюнки. Як ви гадаєте, яка пора року на них зображена? (Зима)
  • А давайте зараз спробуємо назвати кольори, які є на малюнках.
ІІІ. ЩОДЕННІ НОВИНИ
- Діти, а чи знаєте ви як називаються зимові місяці?
  • Під подушкою пакунки — Миколайчика дарунки. Трішки ще, і новий лік, Почне відлік Новий рік! (Грудень)
  • Пухнастий сніг усе вкриває, Різдвяна зірка в небі сяє. Повсюди радість, щастя, сміх — Цей місяць перший із усіх. (Січень)
  • Другий він в календарі, Холодно у цій порі. Снігопади, завірюха… Всі сховали в шапку вуха?(Лютий)
Грудень: У давні часи груднем називали нерівну, покриту грудками дорогу. Буває, що у грудні ще снігу немає. Перший місяць зими називали ще «мостовиком», бо він крижані мости на річках зводить.
Січень: Кажуть: «Січень – снігом січе». Другий місяць новий рік розпочинає й половину зими відсікає. Отож, чому місяць звуть січнем, зрозуміло.
Лютий: Інколи зима по-справжньому виявляє свій суворий характер тільки в лютому – останньому зимовому місяці. Тоді дмуть сильні вітри, налітають віхоли, частішають хуртовини, дошкуляє мороз. Але сонце повертається на бік весни.
IVГРУПОВА РОБОТА
Галерея творчості
- Кожен з вас по своєму уявляє зиму. Давайте завітаємо в галерею творчості та намалюємо як ми уявляємо зиму, недарма її називають красунею, чарівницею.
VПІДСУМОК
Вправа «Сніжинка».
- Назвіть ознаки зими. Перед вами підказка – малюнок. Говорить той, кому передають сніжинку.
ПИСЬМО ДЛЯ СЕБЕ
Описати зиму декількома реченнями

Немає коментарів:

Дописати коментар

« Чарівниця Зима » Мета: сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими; ознайомити з зимовими місяцями; розкрити походження наз...